Podzim nemusí být strašák!

Podzim nemusí být strašák!
14.9.2020
Léto, koupaliště a bazény bez podmínky patří k sobě. Jakmile však začne sluníčko ubývat na síle a přiblíží se podzim, začíná spousta z nás přemýšlet, zda-li si dát od plavání raději pauzu – preventivně, aby nás neskolila nějaká ta rýma.

A přitom je to vlastně naopak. Pravidelní a celoroční plavci, ať jsou velcí nebo malí, pravidelným plaváním posilují imunitu a také celkovou odolnost organismu! Ten je potom odolnější proti různým podzimním a zimním nachlazením a zkrátka můžeme říci, že děti (ale i dospělí), které budou plavat pravidelně, mohou být méně nemocné – plavání může být takovou prevencí proti různým respiračním onemocněním.

Vyskytne-li se přeci jen nějaká ta rýma či kašlík, skvělou procedurou je, mimo jiné, i inhalace páry. Taková parní lázeň má kladné účinky na rýmu či jiná dýchací onemocnění, vhodná je také při zánětu průdušek, hrtanu, zánětu nosních dutin, bronchitidě, zápalu plic… Do páry můžete i s těmi nejmenšími plaváčky, navíc po lekci plavání je to výborná forma relaxace. Začínejte pomalu, vždy se řiďte aktuální reakcí děťátka. Pokud je klidné a nepláče, v parním prostředí se mu líbí, můžete dobu saunování návštěvu od návštěvy prodlužovat. Pokud je nervózní a pláče, páru raději opusťte a nechte to na jindy. Po návštěvě parní sauny je třeba řádného otužení – sprcha pro vás i vašeho prcka je ideálním řešením. Nepouštějte si však ledovou vodu, jak je zvykem po návštěvě klasické sauny, vystačí vám příjemně vlažná voda. Poté už jen zabalit do osušky a chvilku relaxovat.:-)

Po plavání i saunování je třeba dodržet určitý aklimatizační proces, který by se měl společně s ochlazujícím se počasím prodlužovat. A co to znamená? Dobře vysušit ouška (vatový tamponek či ručník, nikoli šťourátka, ta do uší malých dětí nepatří), vlásky (osuškou či fénem), a pokud už je venku opravdu velká plískanice, nezapomínejme na čepici. Po lekci plavání zamiřte na svačinu na chodbu sportcentra. Čím větší je venku zima, tím by měla být aklimatizace delší, půl až tři čtvrtě hodinou nic nezkazíte. Přeci jen jste rozehřátí z plavání, páry či sauny a riskujete, že se venku zpotíte a prochladnete. Nenabalte se tedy hned v šatnách, ale oblékejte děti, i sebe, postupně a pomalu. Platí, že by malé dítě mělo mít jen o jednu vrstvu víc než dospělý člověk. 

Nejen plavání, ale také samotný kontakt s vnějším světem zvyšuje dětskou odolnost a chladný vzduch působí příznivě na organismus a imunitu. Pravidelné lekce plavání a pravidelné procházky v přírodě jsou tedy ideální kombinací.

Letošní podzim bude zřejmě pro mnohé jiný. Zachovejme však chladnou hlavu, neztrácejme optimismus, dodržujme, co je třeba, ale hlavně, nezapomeňme na své oblíbené koníčky a aktivity, jelikož ve zdravém těle je zdravý duch! A tak, jako vždy, s úsměvem do vody!

 

 

Petra C.

Nahoru