Něco na tom otužování je!

Něco na tom otužování je!
4.11.2020
Kdyby dnes probíhaly lekce plavání, tak vám určitě doporučím, ať si po lekci skočíte do páry nebo sauny, že je to nejen skvělá forma relaxace po plavání, ale také, takhle na podzim, ideální věc na podporu imunity. No jo, saunu si doma asi nepostavíme, tak se pojďme mrknout na další fázi saunovacího kolečka – a to na otužování. To je totiž také docela fajn a ani tu saunu nebudete potřebovat.

 

A můžete jej provádět vlastně kdekoli. První, co vás zřejmě napadne, je otužování ve vaně/sprše. Nejjednodušší způsob zahájení této aktivity. Ideální otužování je ráno, nic nepokazíte ani večerní hodinou či kdykoli během dne. Pokud začínáte s otužováním, je třeba začínat postupně a pomalu – i otužování má svá pravidla a pokud na sebe vylejete kbelík ledové vody, asi se vám pak nebude chtít zrovna 2x pokračovat. Zvlášť chceme-li otužovat děti, není kam spěchat. 

Začínáme od nožiček, postupně přes zadeček až po hrudník. Každou část tělíčka otužujeme zvlášť, k tomu nám u nejmenších pomůže žínka, kdy každou část těla omýváme vlažnou vodou, přibližně jednu minutu. Samozřejmě sledujte reakci děťátka, pokud bude zcela klidné, je možné teplotu vody postupně snižovat, ideálně každý týden o 1°C. Při pravidelném „tréninku“ asi 2 měsíce a každý den, může teplota vody klesnout až na 20°C a od žínky můžete přejít ke sprchování. Začínáme opět malou částí těla a podle reakce prcka postupujeme dál, celý proces by měl trvat asi jednu minutu. Pokud vám začne prcek klást odpor či plakat, otužování přerušte a nechejte na další den, nemá smysl otužovat přes jejich odpor. U dospělého člověka mohou být začátky stejné – nejdříve sprchujte jednotlivé části těla, teplotu vody snižujte postupně. V zimě se můžete sprchovat 1 – 3 minuty, v létě to je až 5 minut. Ve studené vodě se nedoporučuje sedět, lepší je stát a mírně se pohybovat. Po otužování je třeba se řádně osušit, můžete promazat pokožku a zařadit buď jemnou masáž u dětí či sérii protahovacích a zahřívacích cviků u dospělého. Zajímavostí je, že opravdu otužilým se člověk stane zhruba po dvou letech pravidelného otužování. Otužování ve venkovní vodě se tedy ještě letošní zimu určitě vyhnete.

I procházkou na chladném vzduchu se můžete otužit a posílit imunitu. Důležité je vhodné oblečení, kdy platí, že děti mají mít jen o jednu vrstvu víc než dospělý. Není třeba prcka narvat do všeho co doma máte. I když bude mrznout, nadělá XY vrstev více škody než užitku – organismus dítěte bude více choulostivý. V zimě je ideální volit kratší procházky vícekrát denně, ideálně před a po poledni.

Nezapomínejte také pravidelně větrat, v létě je to samozřejmost, v zimě už tolik ne, a proto se na to často zapomíná. Ideální je větrat častěji a intenzivně. S tím souvisí i teplota v bytě, přes den by měla být okolo 20 – 22°C a v noci 18°C, nebojte se spát u otevřeného okna.

Tak to zkuste, není to nic náročného a zabere to jen chviličku. Nejtěžší je vždy ten první krok, ale pak už to půjde samo a uvidíte, že výsledky na sebe nenechají dlouho čekat!

 

 

Petra C.

Nahoru