Co bude dnes k obědu?

Co bude dnes k obědu?
16.10.2020
Je to tu zase. Děti se ve škole ani pořádně neohřály a už jsou opět doma. A z rodičů se stávají učitelé, vychovatelé, trenéři, výtvarníci, hudebkáři a hlavně kuchaři. Jak si poradit s výživou pro děti? Je správná strava opravdu důležitá a dá se díky ní i posílit imunita? Na to, a ještě něco dalšího, jsem se zeptala kolegyně a kamarádky Miriam, která se výživovému poradenství věnuje již několik let.
  • Čemu věnovat pozornost při přípravě jídla pro děti?

Na toto téma by se dalo povídat opravdu dlouho, shrnula bych to alespoň do několika základních bodů:

  1. ZAČNĚTE U SEBE! To je první rada, pokud se mě někdo ptá, jak by mělo jíst jeho dítě. Pokud chcete, aby vaše děti jedly zdravě, začněte jíst zdravě sami, jedině tak jim půjdete příkladem a děti si takto přirozeně osvojí zdravé stravování.
  2. PRAVIDELNOST!  Určitě doporučuji dětem ve stravování nastavit režim. Děti jsou ve vývinu a na svůj výdej a růst potřebují velký příjem energie. Ideální je strava 5x denně a pokud dítě sportuje i 6x.
  3. KVALITA SUROVIN!  Stejně tak, jako by na kvalitu měli dbát dospělí, u dětí to považuji za zvlášť důležité, a to i u batolat, kde začínáme s příkrmy. Trávící trakt takto malých dětí se teprve osidluje mikroby, známé jako střevní mikrobiom, a jeho složení má vliv na budoucí imunitu a zdraví jedince. Dávejte přednost základním potravinám před polotovary.
  4. PESTROST, PESTROST A ZASE PESTROST... K tomu asi není co dodat. Pestrost ve stravě znamená konzumovat různé druhy ovoce a zeleniny, nejlépe sezónní. Střídat přílohy a nezapomínat i na ty celozrnné. Nezapomínat na luštěniny, jsou důležitým zdrojem vlákniny a komplexních sacharidů, rovněž obsahují i rostlinné bílkoviny. Zařadit zdravé tuky – rostlinné, tj. ořechy a za studena lisované oleje. Střídat různé druhy masa, ale vybírat libové. Nezapomeňte, že existují i ryby, a to dokonce i skvělé sladkovodní! 
  5. PITNÝ REŽIM! Ano i děti by ho měly dodržovat. Obzvláště malé děti často v zápalu hry zapomínají na pití, je dobré jim ho připomínat. Bohatě postačí voda či čaj.
  • Je důležité číst etikety, nakupovat biopotraviny anebo stačí používat selský rozum?

Selský rozum by stačil, bohužel mám ale pocit, že díky zkresleným reklamám a internetu, kde se to jen hemží různými doporučeními co je zdravé, je již těžké ten selský rozum najít. Etikety se vyplatí číst, já vždy, když kupuji něco nového, tak i když je na tom napsáno bio tak to otočím a pročtu si složení. Je to už takový zvyk a naučil se to i můj 11 letý syn. Problém je, že v etiketách se ne každý vyzná… Radím takovou jednoduchou věc, pokud vám etiketa připomíná spíše  chemický vzorec, a je příliš dlouhá, i když jde jen o jogurt, nebo je tam něco opravdu divného - například glukozovo fruktozový sirup v uzenině, tak to raději nekupujte. Nápis bio nebo bez cukru není zárukou kvality. Označení bio by měly mít potraviny, které mají bio certifikát, ale i těch je mnoho a některé bio certifikáty mohou mít bio složku jen z menší části. Není potřeba nakupovat vše bio, je to jednak dost drahé a někdy i zbytečné. Spíše se vyplatí si zajet na farmářský trh a nakupovat od pěstitelů. Samozřejmě to nejde vždy a všechno. Naštěstí už i ve větších potravinářských řetězcích či u dovozu potravin domů se dají najít kvalitní potraviny a to i od českých pěstitelů a farmářů. 

  • Můžeme správným stravováním podpořit imunitu, obzvlášť nyní na podzim a v zimě?

Pokud celkově jíme zdravě a máme pravidelný pohyb, neměl by s imunitou být větší problém. Když začíná podzim, můžeme imunitu podpořit i otužováním a to i u dětí, stačí na závěr sprchování aspoň chvilku chladnější vodu, z toho se nikdo nenachladí. Určitě jsou fajn zeleninové polévky. Nezapomínejte konzumovat ovoce. Na podzim můžete přidat i doplňky stravy, kvalitní multivitamin nebo alespoň vitamín C, omega 3 mastné kyseliny a jako prevenci imunoglukany.

  • Zdravé mlsaní na závěr. Na něco sladkého má chuť občas každý, poradíš nám nějakou dobrotu, kterou můžeme nabídnout sobě i dětem?

Sama sladké miluji a rozhodně nejsem striktně proti. U malých dětí je fajn, neučit je na kupované sladkosti brzy, snadno si na sladkou chuť zvyknou a budou ji vyžadovat. Těm nejmenším opravdu postačí kousek ovoce, rozinky či brusinky, domácí buchta ze špaldové mouky slazená sirupem či jinou alternativou. U větších dětí se snažte z kupovaných sladkostí nedělat běžně dostupnou věc. Mnohdy mají lidé doma kouzelnou skříňku nacpanou sladkostmi k prasknutí a dítě si tam může kdykoliv cokoliv vzít, a to pak často přejde k tomu, že začne normální jídlo nahrazovat sladkými pochutinami. To prosím nedělejte, kupte vždy jen tolik, kolik je pro aktuální spotřebu, a ne zásobu na měsíc. Uvidíte, bude to pro dobro dětí i vaše. Pokud máte doma opravdového sladkomila, doporučuji začínat den sladkou snídaní - například kaší s ovocem, oříšky, sirupem nebo žitným chlebem s džemem a sklenicí kefíru. Tím nejen uspokojíte chuť na sladké, ale zároveň budete mít hodnotné jídlo.

Za mě zdravá sladkost, kterou si dopřeju klidně i večer, jsou různá smoothies, kombinací je nekonečně mnoho. Jsou sladká, chutná a plná živin. Moje oblíbené je z banánu, jahod či borůvek (i mražených), trochu baby špenátu, kokosová voda, skyr, skořice.  Když je banán dost zralý tak dosladit nepotřebuje, jinak přidám lžičku javorového sirupu. 

 

Že jsme to, co jíme, platí na 100 %. Pojďme si chvíle v kuchyni vychutnat s myšlenkou, co navíc můžeme pro zdraví a vitalitu svých dětí (a i to své) udělat, než se správně najíst?

 

Pro inspiraci a recepty můžete mrknout zde.:-)

 

Petra C.

Nahoru